Som jeg har oplevet mulighederne set gennem undervisningen og mine undersøgelser af de forskellige emner, har dette givet mig en langt større palet at arbejde med i undervisningen fx.:
- Hvis jeg ønsker at gennemføre differentiering i undervisningen,
- hvis jeg ønsker at de studerende skal være mere selvkørende,
- hvis jeg ønsker en højere grad af kontrol med om hjemmeopgaverne bliver bearbejdet.
Jeg vil have mulighed for, som det gennemgåes i "The Flipped Classroom" gennem anvendelse af IT at presse den enkelte studerende til en bedre forberedelse. Det vil være muligt, som underviser at komme tættere på den enkelte elev og dennes faglige niveau.
Vort besøg på VUC illustrerede klart, at undervisers rolle skifter karakter og stiller krav om, at underviseren og institutionen har gjort forarbejde i form af didaktiske undersøgelser. Undersøgelserne kunne være med baggrund i den didaktiske sekskant, ligesom jeg ved opfølgningen og justeringer kan anvende de 10 tegn på god undervisning jvf. Hilbert Meyer:"Hvad er god undervisning?" 1. udgave, 4. oplag 2012, side 17.
Der kan være en umiddelbar fare i at have et stækt focus på anvendelse af digitiale teknologier i undervisningen, nemlig at teknologien bliver bestemmende for hvordan undervisningen gennemføres og måske endda styrende for hvad der læres m.v.
Det ser umiddebart ud til - uden at have gennemført en egentlig videnskab underbygget undersøgelse - at der i virkeligheden er en meget stor spiller i industrien, nemlig Apple, der som trods deres størrelse har valgt en niche-strategi, hvor de har valgt at fokusere på formidling og som en del af dette spænd, har valgt en bevidst stragegi om at "sætte sig" på undervisningssektoren, og derigennem skabe en livslang præference for Apple produkter, en standard for it-teknologier og brug af samme. De andre spillere på markedet er, trods betydelige størrelser (Microsoft, google m.fl.) væsentlig bredere i deres udbud og får ikke adresseret undervisnings sektoren med funktionaliteter. På markedet er en lang række followers, der prøver gennem en gratis adgang at komme indenfor i markedet.
Dette er blot min helt personlige fortolkning.
Google er også med på banen, se f.eks. http://www.version2.dk/artikel/aalborg-koeber-1400-chromebooks-til-skoleeleverne-glaeder-mig-til-en-maskine-der-bare-virker
SvarSletSådan Trolle, nu er du på banen, skønt. ;-)
SvarSlet