Dette blev illustreret i indlæg vedr. views over blogs m.v.
Hanne tog et billede af tavlen, som blev lagt ind på Hannes Flickr konto, hvorfra vi hentede og indsatte det i vor blog, naturligvis under hensyntagen til bestemmelser i creative commons vedr. copy rights.
Dette overblik gav for mig et særdeles godt udgangspunkt (lidt sent) for min forståelse af sammenhænge. Jeg havde det nok på fornemmelsen; men rart at se det tegnet og egentlig gjort rimeligt ukompliceret.
QR-koder:
Vi arbejder med QR koder og behandler i denne forbindelse kollaborativ læring
Se iøvrigt indlæg om QR-koder.
Kollaboration vs. kooperation:
Hvor forskellene tydeligt aflæses i ovenstående matrix, hvor det kollaborative arbejde sker på fælles opgaver, med fælles målsætning og i fælleshed/fællesskab. Der er altså tale om arbejde på et fælles projekt, hvor styrken ligger i synergien og vel egentlig også uforudsigeligheden. Svagheden kan ses som den gensidige afhængighed, fælles opgaveløsning samt fælles kontekst. Dette kræver i høj grad, at deltagerne har en ensartet grad af motivation, fokus og energi at lægge i opgaven. Såfremt der er for store uligheder vil dette skabe store utilfredsheder i gruppedannelse m.v.
Lærende praksisfællesskaber og læringsbegreber:
Med udgangspunkt i Jensen, Michael, Søgaard, Hanne (2005). Netstuderende haves – virtuelt samarbejde ønskes.
Projekter Aalborg Universitet, s. 39-56 http://projekter.aau.dk/projekter/files/6144580/Netstuderende_haves_-_virtuelt_samarbejde_%C3%B8nskes.pdf
Sider 44, hvor
Ingen kommentarer:
Send en kommentar